SM'in yeni kız grubu: aespa ve "sanal" gruplar hakkında...

 Selam miniş blogumuzun miniş okuyucuları, arayı açmadan "kambek" yaptım size.

Eğer son zamanlarda kpop'ı takip ediyorsanız biliyorsunuzdur: herkesin dilinden düşmeyen ve merakla beklediği SM'in yeni kız grubu, birkaç ay önce "aespa" adıyla çıkış yaptı. 




4 üyenin birinin Japon diğerinin Çinli olmasıyla SM'in, bünyesinde yabancı idolleri almak konusunda eski katı tutumunu tamamen terk ettiğinden emin olmuş olduk. SM'in Çin'e oynamasına alışık olsak da Japon SM idolleriyle ilk kez bir iki sene önce NCT'de tanıştık. Bu yüzden ben yine de Japon bir kadın idolün olmasına şaşırdım gibi.

Çıkışları iyidir kötüdür, üyeler beğenilmiştir eleştirilmiştir, 2. bir pandemi dalgası varken uuluslararası promosyonlara odaklı bir grup çıkarmak mantıklı mıdır; tabi ki oralara da ilerleyen yazılarda geleceğiz ama başlıktan da gördüğünüz üzere öncesinde özellikle parmak basmak istediğim bir konu var: K/DA ile (aslına bakarsanız sayesinde) başlayan ve aespa ile devam edeceğini gördüğümüz yeni akım, sanal gruplar.



K/DA bakımından değerlendirilecek olursa, bu grup sayesinde revaçtan düşmeye yüz tutmuş olan League of Legends'ın tekrar yükselişe geçtiği bir gerçek. Yani her ne kadar oyunun fanları tarafından MV'lerin özensiz olduğuna, konserlerin daha iyi olabileceğine dair eleştiriler gelse de; Riot Games'in amacına ulaştığını söyleyebiliriz. Ayrıca bu vesileyle K-pop dinlemeyen gamer kitlenin de (G)I-DLE'a ilgi duyması sağlanmış oldu. Win-win durumu yani.

Bana kalırsa, başarılı. 

Peki, k-pop'ın öncü şirketi SM'in buna çok yakın bir konseptle grup çıkarması mantıklı mı, hele tüm şirketler 4. jenerasyon grubu çıkarma telaşına düşmüşken? Açıkçası düşüncem şu: SM'den çıkan grup, bir şekilde tutunur ama bu konsept uzun vadeli olmaktan şimdilik uzak. Nedeniyse sanal grup kavramına bağlı olan ilk grubun, yani K/DA'in bir oyunun uzantısı olması. Yani adamların tüm işi üç boyutlu grafikler yapmak ve oyunun aurası itibariyle karakterler yaratmak zaten. Bu onlara külfet değil. Ama zaten çoğu zaman her grubu için diğer şirketlerden daha abartılı meblağlarla bütçe hazırlayan SM için, bir de bu 3 boyutlu prodüksüyonları hazırlayacak ayrı bir ekibi işe almak büyük bir külfet. Elbet bizi burası pek ilgilendirmiyor ama işe de biraz fangirl gözünden bakamamız gerekecek: bu durumdan ötürü ileride debutta gördüklerimize nazaran vasat şeyler sunulacaksa önümüze veya diğer gruplardan kısılacaksa, hiç olmasaydı daha iyi. Bunu da düşünmek gerek bence. aespa'nın çıkışının Red Velvet'ın geri dönüşünü geciktirdiğini söyleyenler var, aylardır tedavi gören Wendy nihayet gruba dönmüşken sizin grubunuzun geri dönüşü yerine başka bir grubun çıkış yaptığını düşünün. Reveluv'ların tepkisini almaya gerek var mıydı gerçekten? Zaten K/DA fanlarından (ve Neverland'lerden de) kötü tepkiler aldınız büyük oranda, bence bir şirketin yapabileceği en kötü hamledir yeni grubu için daha çıkış yapmadan kötü bir izlenim oluşturmak. 

Öte yandan, SM'in tıpkı NCT'nin sistemi gibi aespa'nın konsepti üzerinde de uzun zamandır çalıştığını ve yapmak istediğini söyleyenler var. Yani K/DA var olsa da olmasa da aespa çıkış yapacaktı. İyi de kimse (en azından ben) zaten bu konsept K/DA'den çalma, kopya demiyor. Benim eleştirdiğim gereksiz rekabet ve k-pop piyasası 4. jenerasyon sebebiyle yeterince karışıkken bir de ortaya yeni bir kavram atmak, üstüne üslük normalde koşmadığın bir kulvarda. Ve tahmin edebiliyorsunuzdur, SM yaptıysa diğer şirketler yarın öbür gün devamını getirecektir bunun. Laf yine aynı yere geliyor kısaca. Riot Games'in tüm işi sanal gerçeklik zaten. Ama SM'in değil.



Ama inkar edemem, aespa'nın konseptinin altında sağlam düşünülmüş şeyler var. Sanal görüntülerinin yani ae'lerinin paralel evrendeki kendileri olması, kendilerine ait synk adında bir sosyal medyaları olması ve de en önemlisi, SM Culture Universe.

Üstelik bu aespa ile karşımıza aniden çıkarılmış bir şey de değildi, diğer şarkılarda Kwangya'dan bahsedildiğini ve alternatif evrenlere geçiş yapılan MV'ler olduğunu rahatlıkla görebiliyoruz. Özellikle de NCT MV'lerinde fazlaca karşımıza çıkıyor bu detaylar, ama teorilerimi başka bir yazıya saklamak istediğim için burada duracak ve yazımın yavaştan sonuna geleceğim.

Evet, kıssadan hisse; aespa benim için tam anlamıyla bir bocalama ve boyunu aşacak sularda yüzmek değil. Son iki senedir K-pop'ın alışılmadık ve yeni şeylere ihtiyacı vardı zaten. Ama eksikleri olduğunu ve K-pop'ta ilklerin her zaman deneme yanılma olduğunu da eninde sonunda kabullenmek ve bir müzik şirketinde tamamen yeni bir departman -sanal gerçeklik ve animasyon- açmanın da tüm sektörde bir devrim oluşturabilecek olma ihtimalini de göz önüne almak gerekiyor. (Elbette ki bu eksikler üyelerle ilgili değil.) Sonuçta SM; S.E.S'den, Shinhwa'dan, TVXQ'dan bugüne sektöre yön veren şirket. aespa'nın mı yoksa K/DA'in mi daha başarılı olacağını da görmek için şimdilik birkaç aespa comeback'ine ihtiyacımız var diye düşünüyorum. Bu yüzden bu yazıyı iki gruba bir karşılaştırma olarak değil de, K/DA'i çıkış noktası olarak baz alarak yazdım. Sonuçta elimizde tamamen K-Pop olan başka bir girişim yok bu yönde. 



Evet minik blogumuzun okuyucusu, bugünlük benden bu kadar. Umarım okurken eğlenmişsindir! aespa'nın konsepti hakkında ne düşünüyorsunuz? Bias'ınız kim? Sizce ileride tüm sektör sanal gerçeklik üzerine kurulabilir mi? Lütfen yorum yapmayı ve arkadaşlarınızla paylaşmayı unutmayın!


Bir sonraki yazıda görüşmek üzere,

duru xx



1 yorum

  1. Bu grubun çıktığına dair bir haber görmüştüm fakat pek ilgi alanım değil. Yinede emeğinize sağlık :))

    YanıtlaSil

Yorumunuz için teşekkürler!